Hajnal Németh
Simultaneous City/Simultane Stadt
22.03.–07.04.2019
Ebensperger Rhomberg Berlin
Hajnal Németh; Simultaneous City; 2019; 27’; video still (Ádám Kerpel-Fronius and Philipp Droste performing)
Hajnal Németh; Sabine, Sabine; 2019 (sequence of 25 photographs)
Installation views
Wir freuen uns, mit „Simultaneous City“ Hajnal Némeths vierte Einzelausstellung in der Galerie zu zeigen. Sie ist außerdem die Preisträgerpräsentation des Leopold Bloom Awards, mit dem die Künstlerin 2017 geehrt wurde.
Über das Projekt
„Simultane Stadt“ besteht aus einem Text, einem Film und einer Fotosequenz. Wie bei den meisten Arbeiten Hajnal Némeths, bildet auch hier ein Text den Ausgangspunkt, auf ihm basiert eine Life-Performance, in der Redevortrag und Instrumentalbegleitung aufgeführt werden.
Die titelgebende Arbeit Simultane Stadt basiert auf Sándor Tars Gedicht „Blonde Stadt“ von 1969. Gegenstand von Némeths Experiment ist der Vortrag des Gedichts in der Originalsprache – Ungarisch – und dessen deutschsprachige Wiedergabe durch einen Simultanübersetzer. So entstehen durch das spontane und trockene Synchrondolmetschen, seine Zufälligkeiten und Fehler, Versionen des Texts.
Sándor Tar (1941–2005) war ein ungarischer Schriftsteller und Soziograph. Seine Erzählungen verewigen das Schicksal der an den Rand gedrängten Menschen, die unter die Räder von Aussichtslosigkeit und Elend gekommen sind. Tar war von 1967 bis 1970 in Gastarbeiter und von 1975 bis 1976 Heimerzieher in Dresden. Über seine bedrückenden Erlebnisse unter den Lebensbedingungen im Dresdner Arbeiterwohnheim schieb er seinen soziografischen Text „Prospectus“. Zugleich entstand das Gedicht „Blonde Stadt“. Dieses Gedicht ist – im Gegensatz zur Sachlichkeit seiner soziografischen Texte voller persönlicher Erfahrungen und Emotionen, die von seiner Liebe zu Sabine, einer Deutschen, durchwoben werden.
Eine mit dem beschriebenen Stück verbundene Arbeit, die aber dennoch ein eigenständiges Segment bildet, ist die aus 25 Teilen bestehende Fotosequenz Sabine, Sabine, die ähnlich wie vervielfältigte Bekanntmachungen auf der Straße in einer zusammenhängenden, kontinuierliche Serie ein einziges Motiv wiederholt. Die Wiederholung ist jedoch scheinbar, denn die einzelnen Poster unterscheiden sich minimal voneinander: Sie stellen 25 Phasen einer Bewegung dar. Wir sehen das Porträt einer jungen blonden Frau in halbseitiger Belichtung. Der Kopf dreht sich von rechts nach links, so dass das erste und letzte Bild der Posterreihe zwei Profilbilder in entgegengesetzter Richtung zeigt, auf dem mittleren Bild sehen wir das Gesicht frontal.
Die Ausstellung setzt sich so mit parallelen Prozesse der Geschichte auseinander, mit deren Schauplätzen, Abweichungen und Ähnlichkeiten innerhalb der Gesellschaften und individuellen menschlichen Schicksalen; mit der Gesellschaft aus politisch aufgezwungenen Ideen und Systemen, die nicht planmäßig Wirklichkeit werden; mit durch Spontaneität und Zufall ins System geratenen Fehlern; mit den eklatanten Unterschieden zwischen persönlichem und sachlichem Sprachgebrauch; mit universeller Sprache; mit der Erhabenheit über universelle Probleme wie etwa Unterdrückung und gesellschaftliche Beklemmung.
Simultane Stadt wird aufgeführt von Philipp Droste und Ádám Kerpel-Fronius, mit Musik von André Vida. Der Dank der Künstlerin gilt Sophia Gräfe, dem Silent Green Kulturquartier und besonders Péter Barta für ihre Unterstützung. Über die Künstlerin
In ihrer künstlerischen Praxis entwickelt Hajnal Németh Musicals, Opern, Performances, Filme sowie Fotografien und Installationen. Durch Veränderungen an Gedichten, Liedern und Texten provoziert Németh bei uns Irritationen und politische Reaktionen. Sie wurde 1972 in Ungarn geboren, sie lebt und arbeitet in Berlin.
Ihre Arbeiten wurden in zahlreichen Institutionen gezeigt: Kunstmuseum Stuttgart; RAM Rotterdam; Neuer Berliner Kunstverein; 54. Biennale di Venezia; Picasso Museum, Barcelona; Ludwig Museum, Budapest; Künstlerhaus Bethanien, Berlin; Moderna Museet, Stockholm; Palais de Tokyo, Paris; Kunsthal Rotterdam; Tel Aviv Museum of Art; Goethe Institut, Stockholm; NGBK, Berlin; Museum Kunstpalast, Düsseldorf; Museo Reina Sofía, Madrid; Temporäre Kunsthalle, Berlin; MUMOK, Vienna; Musée d'art moderne et contemporain, Saint-Étienne; The Kitchen, New York; Martin-Gropius-Bau, Berlin; Renaissance Society, Chicago; Tate Modern, London; 2. Berlin Biennale, KW Berlin; Casino Luxembourg; Museum Morsbroich, Leverkusen.
We are very pleased to present Hajnal Németh’s “Simultaneous City”, the artist's fourth solo show with the gallery. The exhibition is also the prize winning presentation of the Leopold Bloom Award, with which the artist was honoured in 2017.
About the project
“Simultaneous City” consists of a textbook, a film installation and a series of photographs. As in most of Nemeth’s work, the point of departure is a written text, which is the basis of a filmed performance employing speech and an instrumental music score.
The eponymous piece Simultaneous City quotes and contextualises Sándor Tar’s 22-page poem “Blonde City” from 1969. Performing the original poem, the recital itself and the means of transfer as a procedure are the subjects of the experiment. The poem is read by an actor in its original language, Hungarian, and interpreted simultaneously by a professional German translator. The spontaneity of this translation creates minimal alterations in the text and a random version of “Blonde City”.
Sándor Tar (1941–2005) was a Hungarian author of literary and sociographical works. His literary work chronicles the fate of people confined to the periphery, who have been subdued by the lack of prospects and deep poverty.
Tar worked as a guest worker in Dresden from 1967 until 1970, then as an instructor at a workers’ hostel for a year after 1975. Drawing on his disheartening experiences of the conditions at this institution, he wrote his sociographical essay “Prospectus” in Dresden and the poem “Blonde City”. In contrast to the objectivity of his sociographical writings, this poem is full of personal experiences and emotions, inspired by his love for Sabine, a German woman.
Conceived at the same time and related to Simultaneous City is the series of 25 photographs titled Sabine, Sabine forming a separate segment of the project. Similarly to mass-printed street posters, it iterates a single motif in a contiguous row. However, the repetition is illusory, as each poster is minimally different: they depict 25 phases of a single movement. The head turns from right to left, thus the first and last image in the series shows two opposite profiles, while the central images show the face in frontal view.
The exhibition thus deals with parallel processes of history, their locations, deviations and similarities within societies and individual human destinies. billowing along with these processes; with politically imposed ideas and systems that do not become reality as planned; with errors that have entered the system through spontaneity and chance; with the glaring differences between personal and objective language; with universal language; with such phenomena as oppression and the rising above it.
The recital of the poem in Simultaneous City is performed by Philipp Droste and Ádám Kerpel-Fronius, with music by André Vida. The artist wishes to thank Sophia Gräfe, Silent Green Kulturquartier and especially Péter Barta for their support.About the artist
In her artistic practice Hajnal Németh creates musicals, operas, performances, films and photographs. Most of all, through slight modifications of poems, songs and texts she encourages political statements and provokes reactions from the informed mind. She was born in Hungary in 1972. She lives and works in Berlin.
Her work has been shown in numerous institutions such as Kunstmuseum Stuttgart; RAM Rotterdam; Neuer Berliner Kunstverein; 54th Biennale di Venezia; Picasso Museum, Barcelona; Ludwig Museum, Budapest; Künstlerhaus Bethanien, Berlin; Moderna Museet, Stockholm; and at Palais de Tokyo, Paris; Kunsthal Rotterdam; Tel Aviv Museum of Art; Goethe Institut, Stockholm; NGBK, Berlin; Museum Kunstpalast, Düsseldorf; Museo Reina Sofía, Madrid; Temporäre Kunsthalle, Berlin; MUMOK, Vienna; Musée d'art moderne et contemporain, Saint-Étienne; The Kitchen, New York; Martin-Gropius-Bau, Berlin; Renaissance Society, Chicago; Tate Modern, London; 2nd Berlin Biennale, KW Berlin; Casino Luxembourg; Museum Morsbroich, Leverkusen.