Christian Schwarzwald
DRAWN
24.03.–17.04.2022
Ebensperger Berlin
1 April 2022
Distanz Verlag
Soft cover
552 pages
495 illustrations
Deutsch/English
www.distanz.de/christian-schwarzwald/drawn
This book was printed in a duotone process, which corresponds to Schwarzwald’s method of often only using two colors in his graphics. It begins with a purely pictorial section, which is followed by a chronological reproduction of one hundred realized projects. The index at the end connects the various sections and assigns the numerous images to the works.
The texts included in this volume were written by drawing curator Elsy Lahner, poet Ann Cotten, art historian Sebastian Egenhofer, and philosopher Marcus Steinweg. Lahner offers an introduction to Schwarzwald’s complex world of drawing and conveys the characteristics of contemporary graphic art. Cotten examines flow in art and emphasizes that there is no outside to the flow of images. Egenhofer analyzes Schwarzwald’s graphic system of texture and semiotics. And Steinweg elaborates on what it means to be confronted with a blank page.
Dieses Buch wurde im Duplexverfahren gedruckt, was der Methode Schwarzwalds entspricht, in seinen Grafiken oft nur zwei Farben zu verwenden. Es beginnt mit einem reinen Bildteil, worauf eine chronologische Wiedergabe von hundert realisierten Projekten folgt. Der Index am Ende des Buches verbindet dessen verschiedene Abschnitte und ordnet die zahlreichen Bilder den Werken zu.
Die in diesen Band eingeflossenen Texte wurden von Elsy Lahner, Kuratorin für Zeichnung, von der Dichterin Ann Cotten, vom Kunsthistoriker Sebastian Egenhofer und vom Philosophen Marcus Steinweg verfasst. Lahner führt in die komplexe Zeichenwelt Schwarzwalds ein und vermittelt die Charakteristika zeitgenössischer Grafik. Cotten untersucht den Flow in der Kunst und macht deutlich, dass es kein Außerhalb des Bilderflusses gibt. Egenhofer analysiert Schwarzwalds grafisches System von Textur und Semiotik. Und Steinweg legt dar, was es bedeutet, ein weißes Blatt vor sich zu haben.