Installation view
Karheinz Weinberger, untitled, c. 1962 (click here for more works)
Siegfried Anzinger, Samariter I, 2008
Julius von Bismarck, Flugkörper #1, 2016
Jörg Buttgereit, photograph from the Edition Mein Papi, 1982–1995/2018 (Click here to see the film.)
Bonnie Camplin, Masterful, 2013
Julius Deutschbauer & Andrea Maurer, Schaukelbar, 2018
Lea Draeger, Ökonomische Päpste, 2017
Thomas Kratz, Arschloch (Im Spiegel des Spektakels ungünstig zu erscheinen, entsprach der Erwartung des Autors), 2015
Franziska Fischer, Ohne Titel (Fahnen), 2017
Bruno Gironcoli, Bogen mit Tropfenform und Löffel, 1962–1967
Benjamin Heisenberg, Bombenkönig, 2000 (Video Still)
Martin Kippenberger, Hotelzeichnungen, 1989–1990
Martin Kippenberger, Sentimenatale Scheiße Bolognese, 1991
Gerd Rohling, Ohne Titel, from the series Blaues Blut, 1988–1989
Alfred Kubin, Illustrations for Kleist’s Die Verlobung in Santo Domingo, 1924
David Moises, Was Du heute kannst besorgen, 2016–2018
Otto Muehl, Margit, 1999
Otto Muehl, Streit, 1984
C. O. Paeffgen, (Ohne Titel) Kaputt, 1980
Bild article referring to Sigmar Polke, untitled (Sturmschaden), 1992
Gerd Rohling, Ohne Titel, from the series Blaues Blut, 1989
Kei Takemura, Renovated Wheel, 2009
Franz West, Slapsling, 1980
© Karlheinz Weinberger, Courtesy Galerie Esther Woerdehoff, Paris
© Bonnie Camplin, Courtesy Cabinet, London
Kaputt
25.03.–30.06.2018
Neulich an der Salzach
Membergerstraße 1, 5020 Salzburg
Installation views
„Kaputt“ ist die erste Ausstellung in Ebenspergers zusätzlichem Raum in einer ehemaligen Salzburger Lagerhalle aus den sechziger Jahren – in einer derart barocken Stadt ein echter architektonischer Außenseiter. Sie liegt unweit der Altstadt und direkt an der Salzach.
Die Ausstellung möchte die Ideen des Dysfunktionalen, des Zerstörten, des Unvollständigen, des Launenhaften, des Verrückten, des Gemiedenen fruchtbar machen, die Schönheit darin suchen und eben das ‚Kaputte‘, nicht der Norm entsprechende in und an der Kunst thematisieren. Außerdem werden in „Kaputt“ die verschiedenen Bedeutungsgebiete des Wortes dekliniert, durchmischt und deren Potentiale augeschöpft: das Technische, das Ökonomische, die Physis, das Psychologische, das Emotionale, der Kampf.
Eine Ausstellung zur Rehabilitierung des Kaputten.
Siegfried Anzinger
Max Beckmann
Julius von Bismarck
Jörg Buttgereit
Bonnie Camplin
Julius Deutschbauer & Andrea Maurer
Lea Draeger
Franziska Fischer
Bruno Gironcoli
Benjamin Heisenberg
Martin Kippenberger
Thomas Kratz
Alfred Kubin
Bjørn Melhus
David Moises & Chris Janka
Otto Muehl
C. O. Paeffgen
Sigmar Polke
Gerd Rohling
Daniel Spoerri
Kei Takemura
Karlheinz Weinberger
Franz West
“Kaputt” is the first exhibition at Ebensperger's new venue in a former ware house built in the 1960s, an architectural maverick and quite a rare sight in a city that otherwise is so... baroque...
“Kaputt” is a beautiful German word often used that means ‘broken’ in more than one sense. The show wants to stirr and tap the full potential of the various fields of the word's meanings: the technical, the psychological, the emotional, the physical, the economical, philosophical, the fight.
The exhibition sheds new light on the idea of the destroyed, the incomplete, the cranky, the screwy, the avoided. Therein, it finds beauty and reveals how the exhibited paintings, objects, photographies, videos and drawings find their ways to celebrate the abnormal.
An exhibition to vindicate the defect.
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